otrdiena, 2007. gada 25. septembris

Daži labi vārdi Bilam Geitsam


Kādu laiku atpakaļ rakstīju par to, ka mūsu jaunajam datoriņam kaut kas no MS Office programmatūras vajadzīgs. Tagad jau varu par šo tēmu stāstu uzrakstīt.

Daudzas reizes jau esmu rakstījusi par to manī sēdošo ekonomisti, bet ir brīži, kad viņai viegli neklājas. Nu, piemēram, pēc datora nopirkšanas - izrādās, vēl viena īpatne manī iekšā sēž - godīgā un sociāli atbildīgā. Un tai dikti vajag, lai viss būtu godīgi, pareizi un taisnīgi šajā pasaulē. Arī legālas datorprogrammas ieskaitot. Jā, jā, viena daļa no lasītājiem jau smaida un šito pazīst - jau Latvijā reizēm par to ieminējos, taču cena palīdzēja uzvarēt ekonomistei...

Bet šoreiz bija tā. Datoru nopērkot Windovs Vista Home Premium bija jau uzinstalēts, arī MS Work (maza MS Office līdzīga programmiņa) un MS Office Home & Student 60 dienu izmēģinājuma versija. Tālāk - kā pats gribi. Un tad es sāku interesēties. Vispirms parastā veikalā. Cenas šādas: MS Office Home & Student - 149.99, Office Standard - 399.99, Professional - 499.99. Dārgs godīgums. Pirmais patīkamais mirklis bija PLU grāmatnīcā, kur Standard maksā 200 dolārus. Jau labāk palika, bet ekonomiste nerimās - vai nevar atrast vēl lētāk?

Kaut kur padzirdēju, ka skolēniem, studentiem un skolotājiem esot vēl īpašākas cenas. Bet nekonkrēti. Jautāju saviem kolēģiem PLU, neviens nezina (un arī datoru daudziem mājās nav - darbā diezgan izstrādājas). Teicu Voldiņam, lai skolā vai Lisai apjautājas (viņiem tieši jauns dators bija nopirkts), bet no Voldiņa kaut ko izspiest... (nu, tā kā ar skaipu).

Tad vienā brīdī īsto cilvēku iedomājos - biznesa skolas IT tehniķi Džošu (Josh) un pajautāju. Puisis jauks un atsaucīgs, no galvas nezināja, bet kaut ko dzirdējis bija, teica, ka pameklēs. Pēc brītiņa atsūtīja linku uz kaut kādu firmu, kas piedāvāja reģistrēties skolēniem, skolotājiem un studentiem (diezgan piņķerīga procedūra atkal), lai par 92 (!!!) dolāriem nopirktu speciālu MS Office versiju. Lieki sacīt, ka šī cena man ļoti patika. Vajag! Maksāšu!

Bet ar gribēšanu vien nepietiek - datorsistēma manu augstskolu piedāvāja, bet manu ID kartes numuru neatzina par derīgu esam. Nu jā, man jau tas statuss arī ir tāds dīvains..., bet programmas vajag. Ko nu? Protams, jāmeklē, kāds kurš tās var pasūtīt, jo ir ar "pareizu numuru". Devos uz apmaiņas studentu centru pie Šarijas. Arī viņa pabrīnījās par to, vai tiešām man vajag..., bet saprata, ka es neatkāpšos. Tā arī nesapratu, kāpēc viņa nevarēja uz sava vārda pasūtīt, uzdeva kolēģei to izdarīt. Man jau vienalga, ka tik rezultāts. Protams, nez cik reižu apliecināju viņām, ka samaksāšu viņām par to programmu, par brīvu neprasu. Nu labi, Bekija apsolījās pasūtīt.

Pēc pāris dienām, nelabas nojautas mākta, apjautājos kā ir. Protams, esot aizmirsies! Un solījās tūliņ pasūtīt. Vēl pēc pāris dienām uzjautāju. Un saņēmu interesantu, taču derīgu atbildi - viņas esot izpētījušas (kā un kāpēc, nezinu), ka es tomēr varot pati pasūtīt - tā kā sistēma neņem pretī manu numuru, man pa faksu uz to firmu jānosūta ID kartes kopija un jāpasūta programma internetā vienkārši ejot uz priekšu tajā pasūtījuma lapā un ignorējot sarkanos burtus par neatbilstību.

Nu ko, biju ar mieru - pati pasūtīšu, pati samaksāšu, nevienam nebūs jāsatraucas, ka parādā palikšu. Tā arī izdarīju un tad drusku pabaidījos arī - dikti vienkārša tā mājas lapa bija un nepieklājīgi maza tā cena tomēr. Ja nu esmu uz viltus firmu uzrāvusies? Nu nav te visi tikai eņģeļi vien... No otras puses, mierināju sevi ar domu, ka nez vai Džošs man tādu adresi būtu devis. Bet no trešās - viņš pats šādi neesot pasūtījis...

Liels bija mans pārsteigums, kad jau nākamajā pēcpusdienā ar kurjerpastu kompaktdisks bija klāt. Kopā ar pasūtīšanu un piegādi tas man izmaksāja 106 dolārus, bet toties tagad manā rīcībā ir šāds legālu MS programmu komplekts: Word, Excel, PowerPoint, Publisher, Access, Communicator, InfoPath, Groove un OneNote. Vēl tikai daļa no tām lietot jāiemācās. Cik esmu paskatījusies, Publisher un OneNote varētu būt ļoti noderīgi. Kaut ko jau pastrādāju ar Wordu un Excel - nu patīk man jaunā versija - skaisti un ērti, kaut ik pa brīdim kaut ko smieklīgi vieglu un loģiski, bet citur novietotu nākas labu brīdi meklēt.

Ļoti skaistajam instalācijas diskam virsū rakstīts - atļauts izmantot tikai ASV. Kāpēc Geitss mīl tikai savas valsts skolēnus, studentus un skolotājus nezinu, bet žēl gan, jo man šķiet, ka arī Latvijā būtu ne viens vien cilvēks, kurš par saprātīgu cenu labprāt legālas programmas lietotu.

3 komentāri:

pinguna teica...

Jā, Ieva paliek Ieva... Kas meklē, tas atrod! Malacis!

valdis teica...

Ātri piesakam karu Amerikai un padodamies.Visas problēmas atrisinātas.Bils paliek ar garu degunu!!!

grauds teica...

brīvību Geitsam!!!: viņš Latviju mīl vairāk kā ASV... Pirms 2 mēnešiem nopirku MS Office 2007 latviskoto versiju par ~25Ls tik pat smukā iepakojumā...